“Foyan Gaoan dedi ki:
Zen komünlerinin özgün kurallarının
ayrıntılı düzenlemesi, doğru olanı göstermek, yanlış olana hakim olmak, bir
düzen yaratmak ve topluluğu eşit kılmak, böylece daha sonraki kuşakların
duygularını yönetmek için yapıldı.
İnsan duyguları suya benzeri ilkeler ve
kurallar ise bir baraj gibidir. Baraj güçlü değilse, su barajı patlatır.
İnsan duyguları yönetilemiyorsa, yabanıl olur ve düşkünlük gösterir.
Dolayısıyla, bu duygulardan kurtulmak ve kuruntulara son vermek, kötülükleri
önlemek ve yanlışı durdurmak için, yol gösterici düzenlemeleri bir an bile
unutmamalıyız.
Fakat düzenlemeler ve tavırlar insan
duygularına nasıl tamamen egemen olabilir? Onlar da Yol’a girmeye yardımcı
olan adımlardır. İlkelerin saptanması, güneş ve ay kadar nettir- onları
kavrayanlar kaybolmazlar; yol kadar geniştir – üzerinde yolculuk yapanların
aklı karışmaz.
Bugün zen toplulukları arasında ...kuralları
önemsemeyenler vardır –hepsi de Yol’dan yüz geri etmişler ve ilkeyi
yitirmişlerdir. Bunun sonucunda ise, duygulara kapılma ve yanlışı izleme
ortaya çıkar. Akılların gevşek ve düşkün olomasını önleyerek, en başından
itibaren şiddetli istekleri durdurarak, yanlış ve önyargı yolunu tıkayarak
son çağı çürümekten kurtaran antik düşünürleri asla düşünmezler –işte
kurumların nedeni.” (Batı Gölü
Vakiyenameleri) (s.83-84.)
Kaynak: Zen
Dersleri, (Liderlik Sanatı), İngilizce’ye Hazırlayan: Thomas Cleary.
İstanbul: Anahtar Kitapları.
***
“Usta Fozhi dedi ki:
Bir at hızlı koşabilir, fakat gem ve
yularından dolayı serbestçe dörtnala koşmaya cesaret edemez... Gem ve yuları
olmayan hızlı atlar, yasaları olmayan küçük insanlara benzerler. Açgözlülük
ve şiddetli isteğe neyle son verilebilir ve yanlış düşünceler
bastırılabilir.” (s.128-129.)
Kaynak: Zen
Dersleri, (Liderlik Sanatı), İngilizce’ye Hazırlayan: Thomas Cleary.
İstanbul: Anahtar Kitapları.
***
“Zide dedi ki:
Büyük Erdem’in Zen Ustası Baizhang Huaihai(720-814) ... özellikle saf kurallar koydu. O dönemden beri, geçmişin
düşünürleri o kurallara uydu ve uyguladı, ciddiyetle uygulamaya geçirdi.
Öğreti vardı, düzen vardı, tutarlılık vardı.
Shaoxing döneminin (1160) sonunda,
topluluklarda, geleneksel yasaları koruyan ve bir an bile onlardan
ayrılmayan olgun insanlar hala vardı. Son yıllarda insanlar okul düzenini
kaybetmişlerdir ve düzenin dokusu tutarsız ve ahlaksızdır.”
(Vaiz Yu’ya mektup.) (s.149-150)
Kaynak: Zen
Dersleri, (Liderlik Sanatı), İngilizce’ye Hazırlayan: Thomas Cleary.
İstanbul: Anahtar Kitapları.
***
"Oyuncuların davranışlarını belirleyen oyunun kurallarıdır."
Douglas North