Felsefi
anarşizmin ilk ve en büyük temsilcisi olan Godwin, 1756 yılında
Wisbech-Cambridgeshire'da doğdu. 1773'te Hoxton Akademisine katıldı ve 1778'de tutucu
bir rahip olarak oradan ayrıldı. 1787'de tam anlamıyla ateist felsefeyi benimsedi ve
hayatının son yirmi yılında siyasî gazetecilik yaptı. Fransız Devriminden
esinlenerek "Siyasî Adalet Üzerine Bir
Inceleme" (An Inquiry Concerning Political Justice-1793) adlı eserini yazdı.
Daha sonra "Caleb Williams" (1794)
adlı romanı yazdı. Her iki eserde kendisine büyük bir ün kazandırdı. Ancak
Fransız devrimine karşı gösterilen reaksiyonların artması nedeniyle birçok roman, tarihi yazılar, oyunlar, makaleler ve
çocuk kitapları yazmasına rağmen eski şöhretine kavuşamadı ve 1836 yılında
öldü.
Godwin'in iktisadi
ve siyasî düşünceleri etik anlayışının bir uzantısıdır. O'na göre insanlar
rasyonel varlıklar olduklarından eğitim, insanları özgür, asil ve aydın kişiler
yapmaya yeterlidir. Faydacı bir ahlak anlayışını benimser ve iyiliği zevk olarak
tanımlar. Devlet ve hukukun gerekli olmayan "kötüler" olduğuna inanır ve
onların yerine desantralizasyonu ve otonom topluluklardan oluşan sivil bir toplumu
önerir.
Godwin'e göre
mülkiyet (veya ekonomi) siyasî adaletin bünyesini tamamlayan bir köşe taşıdır.
Zenginler, her zaman doğrudan veya dolaylı yoldan kanunları yapan kimselerdir. Servet
evrensel bir ihtirasa ve toplumu en ileri seviyede bencilliğe iten bir ruh haline sebep
olarak toplumda yıkıcı bir etkiye neden olur. Bu nedenle, mülkiyet özgürlüğü,
bilgiyi ve erdemi yüceltecek bir şekilde kullanılması gereken bir emanettir.
Godwin'e göre
para yanlızca bir değişim aracıdır ve insan emeği dışında bir değer taşımaz.
Bu nedenle, üreticiler, emekleriyle
ürettikleri ürünlerden geçinmeleri için gerekli olanın dışındaki miktarı
kendiliğinden yoksullara dağıtmalıdırlar. Lüks mallar ve bu malların tüketimi adil
bir dağılım için en büyük engeldir.
Godwin,
desantralize bir toplumda yerel piyasalar için küçük ölçekli işletmelerin yer
aldığı üretim tarzını önerir. Teknolojinin özgürleştirici etkisini yadsımaz.
O'na göre güçlü insanların tümünün çalışması durumunda çalışma saatleri
azalabilir ve insanların entellektüel ve ahlaki potansiyellerini geliştirmek için boş
zaman bulunabilir.
Godwin, 1820'de
yazdığı eseri "Of Population"da,
Malthus'un fikirlerini sorgular ve insanların yaşam standartlarının iyileşmesi
durumunda üreme hızlarında azalma olacağını iddia eder.
Başlıca Eserleri:
-- A Vindication of The Rights of Women (M.
Woolstonecraft, ed.), Gregg Farnborough,
1970.
-- Thoughts of Man, His Nature, Productions and
Discoveries, London, E. Wilson, 1831.
-- Enquiry Concerning Political Justice, With
Selections from Godwin's Other Writings (K.Codell
Carter ,ed.), Oxford, P. Clarendon, 1971.
-- An Enquiry Concerning Political Justice, and Its
Influence on General Virtue and Happıness (R.A. Preston, ed.), New york, A.A. Knopf,
1921.
-- Of Population: An Enquiry concerning The Power of
Increase in The Numbers of Mankind, Being an
Answer to Mr. Malthus's Essay on That Subject, New york, A.M. Kelly, 1964.